Modele i histora
- Aston Martin - modele i historia
- Bentley - modele i historia
- Bugatti - modele i historia
- Ferrari - modele i historia
- Lamborghini - modele i historia
- Maybach - modele i historia
- Porsche - modele i historia
- Rolls-Royce - modele i historia
Polecamy również:
Bugatti.
modele i historia
Bugatti to ekskluzywna marka francuskich samochodów wyścigowych i sportowych. Stanowi synonim nowoczesności, luksusu i perfekcji.
Historia Bugatti sięga 1910 roku. Założycielem firmy był Włoch - Ettore Arco Isidore Bugatti, który stał się wynalazcą samochodu wyścigowego z silnikiem z doładowaniem (sprężarkowym). Początkowo pracował on jako projektant samochodów w warsztatach firmy Baron de Dietrich oraz Deutza w Kolonii. Następnie założył własny zakład w Molsheim we Francji (obecna siedziba firmy).
Ten genialny konstruktor aut stworzył nowatorską ramę pojazdów, która była na tyle elastyczna, że spełniała rolę zawieszenia. Bugatti brał również aktywny udział w organizowanych wyścigach samochodowych. W 1909 roku kierowca Bugatti Type 13, Ernest Friedrich, zajął drugie miejsce w Grand Prix Francji. W 1921 roku, po wzięciu udziału w wyścigu o GP Brescii, marka Bugatti zyskała status nieśmiertelnej legendy motoryzacyjnej. Wtedy to półtoralitrowy model T12 uplasował się na pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej pozycji tamtych zawodów. Trzy lata po tym sukcesie kolejny model Bugatti - T35 zajął pierwsze miejsce na torze i przez kolejnych pięć lat nikomu nie udało się go pokonać.
Pierwsze auta tworzone przez Bugattiego były lekkimi i szybkimi bolidami, służącymi do jazdy wyczynowej.
W 1929 roku powstał ogromny Bugatti Type 41 Royale o długości 6,5 metra oraz 12,7-litrowym silniku o mocy prawie 300 KM. Był on przeznaczony głównie dla rodów królewskich. Odstraszał bardzo wysoką ceną i przede wszystkim z tego powodu nie przyjął się w tamtym czasie (okres klęski ekonomicznej).
Po wybuchu drugiej wojny światowej Ettore Bugatti przerwał produkcję swoich aut.
W 1947 roku zmarł założyciel firmy w Molsheim. Marka Bugattiego zniknęła na dłuższy czas z rynku motoryzacyjnego. Po jakimś czasie próbowano dokonać jej reaktywacji. W latach 50-tych XX wieku takiej próby podjął się Ghia wraz z swoim modelem T101 Roadster. Niestety nie udało się wówczas przywrócić świetności tej francuskiej marce. Następnie próbowano tego dokonać za pomocą torowego modelu- Bugatti Typ 251. Również w tym przypadku poniesiono klęskę. Na początku lat 90-tych grupa Włochów skonstruowała nowatorski model EB110. Jego 3,5-litrowy silnik wyposażono w 4 turbosprężarki, dzięki czemu posiadał moc 500 KM. Koszty jego produkcji były jednak zbyt duże, co też uniemożliwiło jej kontynuowanie. W latach 1991 – 1992 Bugatti EB 110 stanowił najszybszy seryjnie produkowany samochód świata.
Pod koniec lat 90-tych XX wieku (1998 r.) prawa do tej francuskiej marki przejął Volkswagen. Wówczas przedsiębiorstwo Bugatti odżyło na nowo.
W 1999 roku zaprezentowano w Tokyo obok modelu EB218, także i studium 18.4 Veyron. Obecnie wytwarzane jest Bugatti 16.4 Veyron, które posiada ośmiolitrowy silnik dysponujący gigantyczną mocą 1001 KM, sprzęgnięty z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów. Pozwala ono na przekraczanie prędkość 400 km/h. Bugatti Veyron kosztuje niemal milion euro, lecz nie odstrasza to fanów tej jednej z najbardziej prestiżowych motoryzacyjnych marek świata.