Modele i histora
- Aston Martin - modele i historia
- Bentley - modele i historia
- Bugatti - modele i historia
- Ferrari - modele i historia
- Lamborghini - modele i historia
- Maybach - modele i historia
- Porsche - modele i historia
- Rolls-Royce - modele i historia
Polecamy również:
Porsche
modele i historia
Porsche jest marką sportowych samochodów osobowych oraz nazwą niemieckiej spółki akcyjnej Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, produkującej te pojazdy. Siedziba firmy znajduje się w Stuttgart-Zuffenhausen.
Historia Porsche miała swój początek w 1931 roku. Założycielem firmy był Ferdynand Porsche. Jego syn – Ferdynand Aleksander przejął ją w 1947 roku. Na siedzibę swojego przedsiębiorstwa wybrał Gmünd w Austrii.
Już w 1935 roku sławny konstruktor samochodów i założyciel firmy Porsche stworzył Volkswagena Kaefera, znanego u nas pod nazwą Garbusa bądź Chrabąszcza. W 1948 roku syn tego inżyniera- Ferry zaprojektował dwuosobowy sportowy samochód z podobną tylnosilnikową konstrukcją. Model Porsche 356 posiadał wiele części z Volkswagena Garbusa, w tym chłodzony powietrzem, 4-cylindrowy silnik. Produkowano go aż do 1965 roku. Nadwozie obu aut zaprojektował Erwin Komenda.
W 1963 roku zaprezentowano Porsche 911. Miało ono sześciocylindrowy silnik z płasko ułożonymi naprzeciw siebie cylindrami (boxer) o pojemności 1991 cm3 i mocy 130 KM. Pojazd rozwijał zadziwiającą jak na tamte czasy prędkość 210 km/h. To sportowe auto stało się hitem, nie tylko na torze wyścigowym, ale przede wszystkim w sprzedaży.W 1974 roku przebudowano nadwozie tego modelu oraz stworzono koncepcję podziału tych samochodów na małe modele czterocylindrowe, średnie sześciocylindrowe i duże z silnikiem o ośmiu cylindrach. Dwa lata później pojawił się mały Porsche 924 i duży - 928.
W 1979 roku Porsche 911 stał się pierwszym autem na świecie, w którym wykorzystano konwerter katalityczny wraz z sondą lambda.
Pod koniec lat 80-tych XX wieku z fabryki w Gmünd wyszła Carrera 2 - model 964 z podwójnym systemem zapłonu. Jej silnik miał pojemność 3,6 l i osiągał moc 250 KM. W tamtym czasie pojawiła się także wersja z automatyczną skrzynią biegów - Tiptronic. Porsche 911 otrzymał seryjnie montowane wspomaganie kierownicy. Dzięki temu stał się on najłatwiejszym w prowadzeniu sportowym samochodem tamtego okresu.
W 1991 roku Porsche stał się pierwszym niemieckim producentem aut, który montował w standardzie dwie poduszki powietrzne. Samochody tej marki zaczęto lakierować farbami wodnymi, co wynikało z dbałości o ochronę środowiska.
Dwa lata później powstaje model Porsche 993. W tylnym zawieszeniu tego auta zastosowano oś LSA, która nadała mu niezwykłą dynamikę oraz stabilność prowadzenia.
W październiku 1997 roku po raz pierwszy użyto silnika chłodzonego cieczą w linii Porsche 911.
Od 2009 roku Porsche ma w swej ofercie pierwszą własną limuzynę - Panamerę.
W 2011 roku firma zmodyfikowała swoje modele Cayenne i Panamera (zmiana w dieslowskiej jednostce SUV-a). Wypuszczono także model 911 Turbo S oraz zaprezentowano prototyp ekologicznego Boxstera E (auto elektryczne z napędem hybrydowym) i Boxstera S Black Edition.
Salony Porsche w Polsce umiejscowione są w Warszawie, Sopocie, Poznaniu i Katowicach.
Porsche jest jedną z najbardziej utytułowanych marek sportowych samochodów. Sukces firmy opiera się na wygrywaniu licznych wyścigów samochodowych, na jakości wykonania, niezawodności oraz dużej użyteczności tych aut.