Modele i histora





Polecamy również:

Ferrari

modele i historia

Ferrari jest włoską marką sportowych samochodów. W listopadzie 2010 roku został otwarty pierwszy w Polsce salon tej firmy. Ma on swoją siedzibę w Warszawie.

Historia Ferrari miała swój początek w 1929 roku. Właśnie w tym roku powstał pierwszy salon Scuderia Ferrari w Modenie. Wcześniej założyciel tej marki, Enzo Ferrari, szkolił się jako kierowca testowy oraz rajdowy. Przez 10 lat jeździł w drużynie Alfa Romeo, aby w końcu założyć swój własny zespół. Najważniejszym założeniem firmy Enzo Ferrari była organizacja wyścigów samochodowych.

ferrari historia

Początkowo firma Ferrari nie tworzyła własnych samochodów, lecz korzystała z marki Alfa Romeo. Dopiero w 1937 roku Ferrari wyprodukował swoją wersję auta. Był to Alfa Romeo 158 Grand Prix. Dwa lata później E. Ferrari rozstał się ze swoim dawnym pracodawcą i obiecał nie używać więcej jego nazwy. Po tym odejściu Enzo założył Auto Avio Costruzioni Ferrari przy starej siedzibie firmy. W 1943 roku Ferrari skonstruował 8 cylindrowego Spidera o pojemności 1,5 litrów. Model ten nosił nazwę Ferrari 815. Następnie przeniósł się z Modeny do Maranello. W 1945 roku Enzo Ferrari rozpoczął prace nad nowym silnikiem. Dwa lata później fabrykę w Maranello opuścił nowy pojazd - Ferrari 125S (12 cylindrów, 1,5 l pojemności). Zaraz potem auto odniosło swoje pierwsze zwycięstwo na torze wyścigowym podczas Gran Premio w Rzymie. W tym samym roku Ferrari zaprezentował swoje pierwsze wersje Granturismo: model 166 i Barchettę. W 1948 roku pojazdy tej włoskiej marki osiągnęły bardzo dobre wyniki w kolejnych wyścigach samochodowych.

W 1950 roku Ferrari weszło w skład Formuły1 i znajduje się w nim do dnia dzisiejszego. Założyciel firmy zatrudnił w tamtym czasie takie inżynierskie sławy jak: Lampredi i Jano, a także znanych projektantów (np. Pinina Fariniego). Rok później drużyna Ferrari pokonała w wyścigu Formuły 1 swojego byłego pracodawcę. Stało się to za sprawą modelu - Ferrari 375. Firma zatrudniała za kółkiem wielkich mistrzów kierownicy, m.in. C. Regazzoniego, G. Villeneuvego, N. Lauda.

W ciągu kolejnych dziesięciu lat produkcja Ferrari wzrosła z 70-80 sztuk do ponad 300.

W 1961 roku zakład w Maranello wypuścił nowy model: 250 Testa Rossa, który królował wówczas na drogach. W tym samym roku Phil Hill przyniósł firmie Ferrari mistrzostwo Formuły 1.

Niestety w następnych latach przedsiębiorstwo zaczęło się zmagać z coraz większą konkurencją i popadać w coraz większe problemy finansowe. W 1969 roku Enzo Ferrari podjął decyzję o sprzedaniu 50% akcji firmy koncernowi Fiata.

W latach 70-tych XX wieku Ferrari stworzył kilka nowych modeli swych aut, m.in. 365 GT/4 Berlinetta Boxera (1976 r.). Marka ta uzyskała wówczas trzy tytuły mistrza świata w wyścigach Formuły 1.

W 1985 roku zaprezentowano model Ferrari Testarossa, później zaś Mondial oraz F40 (na czterdziestolecie działalności firmy). Trzy lata później zmarł Enzo Ferrari. Wtedy to udziały Fiata w przedsiębiorstwie wyniosły aż 90 %.

W latach 90-tych wypuszczono modele F50 i F355 .

Nowy prezes i dyrektor generalny firmy Ferrari, Luca di Montezemolo, sprowadził do swego zespołu Michaela Schumachera, który w 2000 roku zdobył dla Ferrari mistrzostwo Formuły 1. W latach 1994-2004 Schumacher wygrał aż w siedmiu sezonach tych zawodów jako najlepszy kierowca wyścigowy.

Obecnie fabryki Ferrari znajdują się w Modenie i Marranello. W Modenie powstają karoserie, zaś w Marranello tworzone są projekty i samochody do wyścigów Formuły 1.

Obecne udziały w przedsiębiorstwie tej włoskiej marki rozkładają się następująco: 85% - koncern Fiata, 10% - syn Enzo Ferrariego, 5% - Mubadala Development.

W 2010 roku powstał Ferrari 599 GTO o mocy 670 KM.

Nowością firmy jest Ferrari FF, pierwszy model z napędem na cztery koła.

Samochody marki Ferrari można było podziwiać w serialach: Miami Vice i Magnum.

Firma Enzo Ferrariego stała się samochodową legendą, dzięki miłości jej założyciela do pięknych rzeczy, precyzji oraz szybkości.

silnik – V12

moc maksymalna – 660 KM

maksymalna prędkość – 355 km/h (maksymalną prędkość 355 km/h Ferrari Enzo osiągnął na torze we włoskim Nardò)

od 0 do 100km/h w 3,65 sekundy

średnie spalanie – 23l/100km (chociaż nie sądzę, by potencjalny właściciel Ferrari Enzo zwracał uwagę na średnie spalanie swojego supersamochodu)

masa – ok. 1300kg

lata produkcji – 2002-2004

Chęć posiadania Ferrari Enzo zadeklarowałby z całą pewnością każdy miłośnik motoryzacji. Same chęci jednak nie wystarczą. Nie wystarczy nawet nadmiar pieniędzy. Dlaczego?

Firma Ferrari postanowiła bowiem uczynić z tego modelu towar prawdziwie ekskluzywny. Nie dość, że zbudowano zaledwie 399 egzemplarzy Ferrari Enzo, to jeszcze nie można ich było normalnie kupić. Przyszłych właścicieli tego supersamochodu wybierali sami szefowie firmy.

W pierwszej kolejności Ferrari Enzo kupić mogli posiadacze Ferrari F40 i Ferrari F50. Pierwszymi szczęśliwcami, którzy spełnili ten warunek byli Elton John, Nicolas Cage i Rod Stewart.

Wiadomo także, że w Polsce zarejestrowane zostały trzy Enzo.

W 2005 roku stworzono specjalny, czterechsetny egzemplarz Ferrari Enzo. Szefowie Ferrari wręczyli go w prezencie papieżowi Janowi Pawłowi II. Samochód został wystawiony na aukcję, z której dochód przeznaczono na pomoc dla poszkodowanych przez tsunami w Azji w 2004 roku. Udało się wówczas uzyskać kwotę 1,3 mln euro.

Obecnie kupienie nieużywanego egzemplarza Ferrari Enzo graniczy z cudem. Jeśli już jednak taki znajdziesz, musisz przygotować się na wydanie co najmniej 1,4mln euro. Co ciekawe, powodzeniem cieszą się nawet wraki tego auta. Szacuje się, że całkowitemu rozbiciu uległo dotychczas około 20 egzemplarzy modelu Ferrari Enzo. Ich pozostałości sprzedawano po 100 tys. euro.

Modelem Enzo, Ferrari chciało złożyć hołd założycielowi firmy, ojcu marki Ferrari – Enzo Anselmo Ferrari.

Ferrari Enzo to technologia i design rodem z Formuły, zamknięte w projekcie samochodu drogowego. Ten supersamochód stworzony został jednak głównie z myślą o osiągach. Nie znajdziesz w nim więc żadnych zbędnych elementów. Nie ma tu elektrycznych szyb ani nawigacji satelitarnej. Jest za to sześciolitrowy silnik V12 o mocy 660 koni mechanicznych (to więcej niż w Porsche GT i Fordzie GT). Samochód zbudowany jest z karbonu i kevlaru. Mimo użycia lekkich materiałów i ograniczenia wyposażenia do absolutnego minimum, gotowy do drogi Enzo waży ponad 1300kg.

W Ferrari Enzo pracę kierowcy wspomaga bardzo zaawansowana elektronika.

W kierownicy z bolidu Formuły1 zamontowano diody, informujące o tym, kiedy należy zmienić bieg.

Biegi zmienia się przy pomocy łopatek umieszczonych za kierownicą. Po pociągnięciu jednej z łopatek, komputer pokładowy rozłącza sprzęgło, wrzuca bieg, podnosi obroty silnika, by zminimalizować stratę prędkości i usztywnia tylne zawieszenie.

Wśród przycisków znajdujących się na kierownicy, znajdują się także przyciski do podnoszenia przodu samochodu i wyłączania kontroli trakcji.

W skrócie, Ferrari Enzo to niezwykle precyzyjny układ kierowniczy, zaawansowana elektronika oraz niesamowita moc i szybkość. Jeśli jesteś gotów wydać półtora miliona euro i nie szukasz rodzinnego samochodu, zdolnego pomieścić trójkę dzieci i psa, Ferrari Enzo jest dla Ciebie. To znaczy... byłby, gdybyś był Eltonem Johnem. :-)