Modele i histora
- Aston Martin - modele i historia
- Bentley - modele i historia
- Bugatti - modele i historia
- Ferrari - modele i historia
- Lamborghini - modele i historia
- Maybach - modele i historia
- Porsche - modele i historia
- Rolls-Royce - modele i historia
Polecamy również:
Lamborghini
modele i historia
Lamborghini to marka włoskich samochodów. Producentem tych sportowych aut jest Automobil Lamborghini S.p.A. Siedzibę firmy stanowi miasteczko Sant`Agata Bolognese, znajdujące się między Bolonią a Modeną.
Historia Lamborghini rozpoczęła się wraz z rokiem 1948. Wtedy to Ferruccio Lamborghini założył swoją firmę (Lamborghini Trattori) z siedzibą w mieście Ferrara. Wówczas produkował on tylko traktory. Zbił na tym niemałą fortunę. Jako człowiek sukcesu jeździł samochodem Ferrari, lecz nie był z niego do końca zadowolony. W związku z tym przedstawił swoją wizję zmian konstrukcyjnych w tym pojeździe jego twórcy - Enzo Ferrariemu. Ten się oburzył na wieść o tym, że jakiś pospolity „traktorzysta” śmiał zakwestionować jego kompetencje. Ferruccio Lamborghini podjął się tego wyzwania i skonstruował swój pierwszy samochód. W 1963 roku powstał legendarny, 12-cylindrowy model Lamborghini 350 GTV. To auto wyraźnie przewyższało wszystkie pojazdy marki Ferrari. W tym samym roku F. Lamborghini stworzył przedsiębiorstwo o nazwie: Automobili Lamborghini S.p.A. z siedzibą w miasteczku Sant' Agata koło Modeny. Założyciel tej firmy posiadał wystarczająco dużo pieniędzy, aby zatrudnić w niej najlepszych na świecie specjalistów. Trzy lata później zaprezentowano model Miura (centralnie umieszczony V-12 o mocy 370 KM i prędkości 330 km/h). Dzięki niemu przedsiębiorstwo zyskało sławę na całym świecie. Pomimo trudności w prowadzeniu, ten nowatorski bolid do dziś posiada swoich wiernych fanów.
Kolejnymi wersjami Lamborghini były: Espada (1968 r.; silnik V12 o mocy 325 KM), Islero (1969 r.; dwudrzwiowe coupe z silnikiem V12 o mocy 350 KM), najmniejszy model tej marki - Urraco, które osiągało moc 220 KM i prędkość 220 km/h oraz Countach (1974 r.).
Dzięki temu ostatniemu firma Lamborghini uniknęła bankructwa, ponieważ ten samochód zdeklasował swoją ówczesną konkurencję.
W 1972 roku Lamborghini Trattori popadło w spore kłopoty finansowe. Ferruccio Lamborghini został zmuszony do odsprzedania swej pierwszej firmy, zaś 51 % udziałów Automobili Lamborghini trafiło do szwajcara imieniem Georges Rosetti. Dwa lata później pozostałe 49% udziałów przeszło w ręce René Leimera.
W celu poprawieniu sytuacji finansowej Lamborghini wypuściło wiele nowych modeli swej marki (m.in. Urraco i Silhouette). Niestety nie sprzedawały się one dobrze.
W 1978 roku firma Automobili Lamborghini ogłosiła upadłość.
Dwa lata później korporacja została wykupiona przez bardzo bogatych braci Mimran ze Szwajcarii. Nowi właściciele zmienili nazwę firmy na Nuova Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. Bracia Mimran wyprowadzili przedsiębiorstwo z kłopotów finansowych głównie za sprawą nowych modeli: Countacha LP500 S, LP500 QuattroValvole, a także LM 002.
W 1987 roku firma Lamborghini przeszła w ręce Chryslera, który to przywrócił jej oryginalną nazwę: Automobili Lamborghini.
Trzy lata potem wyszedł nowy Lamborghini - Diablo (następca Countacha). Był on wówczas najszybszym i najbardziej pożądanym autem świata.
W 1993 roku umarł Ferruccio Lamborghini.
Rok później Lamborghini zostało wykupione przez firmę Megatech/Bermudy, wchodząca w skład koncernu Micom Setdco.
W 1998 roku Lamborghini stał się własnością Audi. W następnym roku został wypuszczony nowy, najszybszy seryjny wóz świata – Diablo GT (z silnikiem V12 o mocy 492 KM i prędkości maksymalnej: 335 km/h).
W 2001 został zaprezentowany model Murcièlago (następca Diablo).
2 lata później do salonów trafił mniejszy i tańszy - Gallardo, osiągający prędkość 315 km/h.
W 2007 roku powstał Reventón, superauto z nadwoziem wzorowanym na kształcie myśliwca F22 i rozpędzające się do 340 km/h.
Współczesnymi nowościami Lamborghini są: Aventador (sportowy samochód osobowy z silnikiem V12 o pojemności 6,5 l. O mocy 700 KM); Lamborghini Gallardo LP 560-4 Bicolore (z 10-cylindrowym, 5,2-litrowym silnikiem o mocy 520 KM; ta limitowana wersja posiada dwukolorowe nadwozie) i Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante (z 5,2-litrową jednostką napędową o mocy 570 KM).
Niestety w Polsce nie ma ani jednego salonu Lamborghini. Najbliższe znajdują się w Berlinie, Pradze i Kijowie.
Należy pamiętać, że marka Lamborghini oznacza nie tylko supersamochody, ale także ciągniki rolnicze.